Pages

Friday, November 4, 2011

Tazkirah Jumaat [#4] - Allah s.w.t. Maha +ve !

Assalammualaikum dan selamat pagi..
 
ALHAMDULILLAH kita masih lagi diberi kesempatan untuk menghirup Oxygen di muka bumi yang fana ciptaan Allah s.w.t. ini..
Kita bertemu lagi ya di hari Jumaat yang mulia..penghulu segala hari..

Harini Arul nak berkongsi 1 cerita menarik buat pengajaran kita bersama..


Pernah seorang lelaki mempunyai jiwa super didatangi sahabat yang kuat minum arak.Kawan yang ketagih arak ini langsung tidak ingin berubah.Amat sukar jika sudah ketagih arak.Lelaki jiwa super cuba untuk merubahnya.

“Kamu minta izin pada Allah sebelum minum arak”, kata lelaki jiwa super tersebut.   Sahabatnya terkejut kerana kenapa dy perlu minta izin pada Allah sedang dy ingin minum arak.  Tetapi akur untuk mencubanya.  Sejak hari itu dy sentiasa meminta izin pada Allah setiap kali minum arak.
“Ya Allah, aq meminta izin untuk minum arak ini”, lalu sahabat itu meminum arak.  Setiap masa apabila minum arak, pasti dy akan minta izin dari Allah.

Sebulan berlalu, sahabat datang berjumpa semula dengan lelaki jiwa super tersebut.  Lalu sahabatnya bertanya,”Saya sudah berubah.  Tidak lagi minum arak. Alhamdulillah. Saya ingin bertanya, bagaimana semua ini boleh berlaku? Saya minta izin pada Allah untuk melakukan perkara baik, namun Allah beri saya kekuatan dan menghilangkan ketagihan minum arak ini”, sahabat ingin tahu.

“Allah itu Maha +ve.  Campaklah apa pun perkara, sama ada +ve /-ve pada Allah, namun Allah tetap +ve.  Dia tetap sayangkan hambaNya. Dia tahu perkara yang baik dan niat yang baik dalam diri hambaNya.  Kerana itu Dia bukakan hati kamu dan menolong kamu untuk mencapai hajat kamu untuk tidak lagi minum arak,” lelaki jiwa super menjawab.

2 comments:

Sahabat Sakura

They're G+