Pages

Wednesday, January 14, 2015

2015 : Kisah Hati (Part 2)

Assalammualaikum wbt

Bismillahirrahmanirrahim

Selepas beberapa hari transfer dari HKL ke HPD, keadaan arwah seolah bertambah baik tapi dia masih punya komplikasi pernafasan. Kalini makin teruk, sehingga pada 21/12/2014 arwah wassap Nurul nak bagitahu yang dia sekarang dah ditempatkan di ICU pula. Allahuakbar! Luluh nye hati, kerisauan makin bertambah. Ingin saje ikut hati pergi tengok keadaan dia disana. Tapi ...

Hari demi hari Nurul hitung di kalendar, menanti 25/12/2014. Nurul dah rindu sangat pada arwah, gurauan dan usikan dia, senyuman dia, setiap bait nasihat dan pesanan dia. Ya Allah, dia hambaMu yang baik pada semua orang.

Jam 04:45pagi, abang ipar Nurul tolong hantarkan sampai Senawang. Disana sahabat paling rapat dengan arwah datang jemput Nurul dan kami sama2 pergi ke hospital. Dia yang paling awal nak gerak kesana, jadi Nurul ikut. Nurul taknak terlepas setiap saat pun kalini. Semakin dekat dengan HPD, hati semakin sebak dan rasa gundah. Seolah diri belum berapa bersedia untuk melihatnya dan rasa seperti masih bermimpi akan kenyataan yang diterima pagi tadi.

7pagi, selamat sampai di HPD..terus jumpa ayah arwah yang setia menjaga arwah dari awal sakit hingga akhir nafas arwah, dari pagi ke malam tetap meneman anak bongsunya di wad setiap hari. Nurul sampai-sampai mencari ibu jugak, tapi rupanya ibu dan saudara-mara perempuan yang lain menunggu di rumah. Lagipun keadaan kesihatan ibu pun tak berapa bagus.

Hmmm...di hospital, terus jumpa ayah. Ayah bawa Nurul melihat arwah. Nurul tatap setiap inci wajah kesayangan Nurul, setiap senyuman yang pernah terukir di wajah tersebut demi nak melihat Nurul pun turut tersenyum ceria seperti dia. Sayu, luluh, segala rasa ada tapi Nurul cuba bertahan. Sehingga ke saat ini, setiap wajah arwah dari awal kenal hingga hujung hayatnye..Nurul masih ingat dan terbayang.

Ayah memulakan bicara sedikit demi sedikit bagaimana arwah pergi. Hmm maaf, Nurul tak tahu nak ceritakan bagaimana tapi diringkaskan punce perginya bukanlah sakit yang selama ini dia tanggung. Pemergian arwah satu kejutan kerana semua lihat arwah seolah semakin pulih dalam beberapa hari sebelum Allah menjemputnya.

Arwah dimandikan terus di HPD, di kafankan dan sekali disolatkan di sana. Selesai segala urusan di HPD, jenazah di bawa pulang ke rumah untuk memberi peluang kepada saudara-mara dan ibu pulak melihat wajah kesayangan mereka sebelum jenazah di kebumikan. Sebaik sampai di rumah, mata Nurul dah meliar mencari Ibu. Sedikit rasa risau akan keadaan Ibu. Ramai sepupu dan saudara arwah, tapi seorang pun Nurul tak sempat kenal. Masuk rumah, bersalaman dengan semua isi rumah. Sehingga saat ingin bersalaman dengan Ibu, air mata ni sekali lagi berderai bila mendengar ibu merintih. Ku peluk ibu erat..baru ku tahu ibu juga turut terkejut seolah tak percaya apa yang terjadi. Kasihan ibu....anak yang sering dirisaukan keadaan nya, kini telah pergi dulu.

Nurul mengambil tempat berhampiran dengan arwah, iaitu dekat dengan kepalanya. Agar mudah untuk Nurul terus melihat wajah arwah.  Nurul sedekahkan lagi surah Yaasin buat insan tercinta. Sekejap2 Nurul akan menangis lagi bila teringat dan terkenangkan segalanya tentang arwah.

Dalam whatsapp arwah ketika diberitahu perlu ditahan wad selama 6 minggu, Nurul mula sedih dan risau. Arwah pernah kata, nanti arwah sihat dia akan bawa Nurul jalan. Sebab masa tu Nurul mengadu bosan dengan dia dan rindu sangat kat dia. Sebelum tu sebulan tak jumpa sebab arwah sibuk kerja, katanya nak cari duit lebih. Nak kahwin kan .. huhuhu

... bersambung ...


1 comment:

  1. Sabar yea nrul...Allah lbh sayangkan arwah sbb tu DIA ambil arwah...tabahkan diri...stiap kjdian y brlku ada hkmah y trsmbyi..Allah hnya dg seseorg ssuai dgn kmmpuannya u tggung dgaan trsbut...

    ReplyDelete

Sahabat Sakura

They're G+