Pages

Sunday, November 6, 2011

Ayam masak merah air tangan DSG lagi

Assalammualaikum dan selamat petang..
 
Haish..kalini aq nak berkongsi 1 resepi lagi..yang ni menu makan tengahari yang aq sediakan..takkan asik nak makan yang bersantan je kan..?Dah tengok entri resepi sebelum nih??Kalau belum,takpe..sebelum nih aq masak Kari Ayam je..korang boleh klik je kat nama menu tadi tuh..Ha kalau asik makan makanan bersantan..Muak tokak den ! Lagipun dari pagi tadi Abang Cik aq request suruh masak menu nih..
Ayam Masak Merah

Bahan2 nya tak susah mana pun :

Ayam dipotong kecil2
Cili kering yang telah dikisar halus
Seulas bawang merah (utk ditumis)
Sedikit minyak masak utk menumis
Garam secukup rasa
Air asam jawa
Gula (jika perlu)

Ha itu saja bahan2 yang aq gunakan..Ohya,kalau tengok betul2 sambal aq tuh macam banyak biji kan?Kalau korang cuba nak masak,nanti buang lah biji2 cili kering itu k..tak elok dimakan..nanti dapat penyakit lain pulak.Aq ni,cili kering dah siap dikisar oleh mak aq..so terus masuk je la..takkan nak buat baru kan..nanti membazir pulak..Ha yang gula tu,aq jarang masukkan dalam masakan kerana abah tak suka masakan sambal yang rasa manis2..nanti dy taknak makan..aq jugak yang kecik hati..ngeh3


p/s : Sambal tersebut sangatlah pedas piyaw!

No comments:

Post a Comment

Sahabat Sakura