Pages

Sunday, November 6, 2011

Kari ayam dari DSG

Assalammualaikum dan selamat petang..

Ha..korang semua tengah buat apa ha??Dah terbongkang terbalik kongkang ke kenyang makan ketupat,rendang,lemang segala bagai harini???Hehehehe..makan tu berpada lah ye kawan2..rezeki tu memang rezeki..jangan esok lusa..bising2 pulak kata dah gem0k la..dah debab lah..spare tyre sana sini..

Raya Haji kalini hanya tinggal aq dan 2 orang abang aq je..4 orang kakak aq tak dapat balik..jadi terpaksa lah aq turun padang untuk sediakan juadah..cewah!masak macam la nak sambut raya puasa..Aq bukan malas selama ni..jangan pula korang fikir macam tu bhaaa..aq cuma taknak menyesakkan dapur mak aq tu je..hehehe..cukup lah kan bila ada majlis atau perayaan pape..4 orang kakak aq dah ada kat dapur..keje tetap aq bese lah..parut kelapa..perah santan..ambil serai..last but not least,cuci pinggan mangkuk kuali periuk..kakak2 aq kata,last job tu la keje tetap aq kat rumah ni..Tapi ok la tuh..kakak2 aq semua sibuk di dapur..aq sibuk di depan tv tolong jagakan anak2 mereka..adil dan saksama gitu !

Ok lah.harini aq cuma nak berkongsi resepi yang mudah lagi ringkas mengikut cara aq..hehehe.
Pagi tadi aq cuma ada idea untuk masak menu ni je..

Kari Ayam

Ha ini lah hasil air tangan aq sendiri..hehehehe..senang dan mudah..sebab aq tibai je bahan2 apa yang ada..tu yang kari ni nampak kosong je..hehehe..Inilah menu pagi tadi untuk dimakan bersama lemang dan nasi impit.
 
Bahan2 yang aq guna cumalah:
Ayam dipotong kecil2
Sebiji bawang merah/besar
Sedikit minyak masak untuk menumis
Santan semangkuk
Garam secukup rasa

Ha tu je..senang kan??Aq tak suka buat kari cair2 nih..kari yang banyak sangat pakai air..kami suka kari yang pekat..baru kaww!Tapi aq taw itu tak elok untuk kesihatan..makanya,tidaklah hari2 makan kari kan??Tinggi kolestrol taw..sian mak dan abah aq..

 
p/s: Pagi tadi dapat 2 bgkus kari ayam lagi dari 2 jiran..hehehhe..tapi Uda aq kata,kari aq paling sedap ! Terharu 5 minit ! =p
 

No comments:

Post a Comment

Sahabat Sakura