Pages

Wednesday, October 26, 2011

Tutorial : Projek Waktu Solat by Denaihati.com


Hai kawan2 blogger..para readers..visitors..

Dari entri aq dah terang2 gtaw korang..ni dari Projek by Denaihati.com..saje nak share dengan sape2 yang berminat lah kan..

Tutorial ni adalah untuk memberi kemudahan kepada para bloggers untuk meletakkan waktu solat serta countdown counter macam yang aq buat kat atas sebelah kanan tuh..selain sambil2 kita blogging nih..tengok2 jam tuh...kita alert gak waktu2 solat yang dah nak dekat waktunya..yang dah nak habis waktunya..hehehe...

Plugin WordPress

Plugin WordPress nih diberi nama Waktu Solat Countdown, korang2 boleh pasang plugin nih dengan buat carian dari WordPress Dashboard @ pergi ke halaman plugin Waktu Solat Countdown untuk memuat turun fail plugin nih.

Nih contoh paparan yang korang akan jumpa la nanti :



Blogger / Blogspot

Para pengguna blogspot macam aq nih je boleh gunakan Code Generator yang Denaihati.com telah sediakan untuk menjana kod yang boleh digunakan pada gadget/widget di blogspot korang. Aq dah buat, so aq boleh katakan tak susah pun nak buat benda nih..tak sampai sejam pun..

1- Dapatkan kod dari Waktu Solat Generator
2- Pilih setting kawasan yang korang nak..
3- Pilih warna yang korang nak..
4- Pilih text align yang korang suke..
5- Klik "Dapatkan Kod"
6- Klik "Dashboard" - "Design" - "Add Gadget"..
7- Pilih "HTML/JAVASCRIPT"
8- "Copy" kod tersebut..dan letak kat gadget blogspot korang...
(Sila rujuk gambar2 di bawah k)


Contoh dari Denaihati.com

Seandainya korang kurang yakin dengan tutorial yang aq sedekahkan nih...korang tak berjaya buat ke..korang boleh lah rujuk semula kat sifu Denaihati.com k..aq dah cuba sebaik dan semudah mungkin kongsi sme2 dengan korang tutorial yang mudah 'giler' nih..hehehe...ni nk jumpe sifu..klik sini je...Projek Waktu Solat Denaihati.com

1 comment:

Sahabat Sakura

They're G+