Pages

Friday, February 22, 2013

Tazkirah Jumaat #13 - Kejahatan dan Kebaikan


Assalammualaikum wbt ..


Maaflah, terlambat pulak harini nak berkongsi tazkirah dengan kawan-kawan. Terlupa pun ada, dah tak pasal2 harini terbuat, ter-publish entri yg tak sepatutnya. Hehehehe~

Seperti ayat-ayat di dalam gambar di atas tu, janganlah kita amalkan ye. Apa yg kita dapat bila kejahatan dibalas dgn kejahatan? Dosa dapat, sakit dapat, penat dapat .. takde yg menguntungkan langsung pada diri kita sendiri. Kita juga janganlah membalas kebaikan seseorang tu dengan sebarang kejahatan jugak. Memang bagi arul itu sangat2 lah tak mengenang budi namanya dan 1 sifat hina dan keji. Maka, biarlah kita membalas kebaikan itu dengan kebaikan dan walau kejahatan juga dibalas dengan kebaikan. Biarlah apa pun  orang nk buat pada kita, jgn kita blsnye dgn kejahatan...kerana andai kita membalasnya dengan kejahatan juga, kita ni tak lebih tak kurang hampir sama je mcm org tersebut. 

Bila seseorang melakukan kejahatan ke ats kita, mustahil tak timbul rasa marah dalam diri kita. Tapi segeralah beristighfar dan selawat serta ingat Allah swt banyak2. Segera ambil wudhu' agar sejuk kembali hati tu dan berdoa pada Allah swt .. minta supaya dijauhkan dari segala sifat2 mazmumah yg wujud itu dan doa lah yg baik2 sahaja utk orang yg telah melakukan kejahatan ke atas diri kita tu. Inshaa Allah, hati kita akan tenang sedikit demi sedikit. Kita jangan biarkan syaitan terus menghasut dn menguasai minda serta diri kita.

Jangan kita sibuk menghitung kejahatan orang terhadap diri kita .. tapi marilah kita sibukkan mencari kesilapan dan kesalahan diri sendiri lalu berusaha perbaiki diri ke arah yg lebih baik. Bila kita sibuk mencari silap orang, semua itu akan buat kita terleka dgn kesilapan diri sendiri. Jangan lupa, tiada manusia yg sempurna di dunia ini.

Maafkan arul andai ada terkasar bahasa, tersilap bicara. Yang baik itu datangnya dari ALLAH swt semata, yang buruk itu datang dari diri arul sendiri. Wassalam~


4 comments:

  1. betul, nobody is perfect, lau ada silap salah sikit2 tu, chill je..hehe

    ReplyDelete
  2. aslkum.. u have so nice blog ...bleh sy follow u? if can pls follow me back ya.. thx =_=
    http://slapmestore.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. follow je .. xde yg melarang pn ... thanks for blogwalking here ..

      Delete

Sahabat Sakura

They're G+