Pages

Wednesday, January 30, 2013

Penawar Duka Pengubat Sengsara

Assalammualaikum wbt

Semalam rajinkan diri jugak utk pergi ke bookstore berdekatan mencari sebuah buku motivasi, cadangan dari seorang kawan baik yg juga merupakan rakan sekampung dan sama sekolah dari tadika hingga sekolah rendah. Pasti apa yg dicadangkan ini sangat bagus, berhasil dan bermanfaat kerana pada pandangan aku .. dia yg aku kenal sejak kecil, sudah banyak berubah. Alhamdulillah perubahan nya kawanku itu adalah perubahan yg sangat2 aku juga mahukan .. berubah menjadi seorang hamba Allah swt yg lebih baik dari sebelum2 ini . Dan hujung Feb 2013, dia akan mengakhiri zaman bujang nye .. (^_^)


* * * * *
Review

"Duka, gundah dan sengsara itu tidak diminta bahkan kita disuruh berlindung dengan Allah swt daripada semuanya. Namun, betapa ajaibnya makhluk yg bernama derita. Ia boleh datang dalam pelbagai rupa, menerjah ke dalam dada dan jiwa. Perasaan itu sukar dikawal bahkan adakala kita sukar mengerti perasaan yg dialami.."

"Ujian bagaikan bicara atau sapaan Allah swt agar kita dapat ingat apa yang kita lupa, ubah apa yang salah atau tambahkan pahala dan padamkan dosa. Hiasilah hidup dengan istighfar, iaitu kembali kepada Allah swt dan mohon ampun dengan Allah swt sejujurnya dengan luhur, dengan khusyuk. Itulah penawar yang akan membuka kebahagiaan. Itulah janji-NYA.."



Antara pengisian menarik dalam buku ini adalah:

Iman Tidak Dipaksa
Bila Usia Menjelang 40
Kemanisan Dalam Ujian
Menangislah Wahai Mata
Mencari Keberkatan Masa
Di Sebalik Cinta dan Tawakal
Mencari Hikmah di Sebalik Duka
Jalan Pulang ke Pangkuan TUHAN
Dimanakah Hendak Dicari Ketenangan?
Pengaruh Wanita Dalam Kehidupan Lelaki

* * * * *

Inshaa Allah, aku akan habiskan membaca buku ini demi manfaat pada diri sendiri.


1 comment:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=NLI3-HSM3KA

    ReplyDelete

Sahabat Sakura

They're G+