Pages

Saturday, May 31, 2014

KESIHATAN : 7 Perkara Harus Dielakkan Selepas Makan

bismillah ...
assalammualaikum wbt ...

memandangkan ini adalah blog personal, jd pada aku apa yang aku publishkan kat sini biasanya untuk perkongsian bersama, peringatan bersama, dan juga bagi manfaat bersama. kalini aku nak kongsi INFO KESIHATAN tentang beberapa perkara yang biasa kita lakukan tapi sebenarnya kita perlu elakkan selepas makan. sumber diperolehi dari Yahoo!


Sumber Yahoo!

GAMBAR HIASAN


1) Jangan merokok
Kajian daripada pakar-pakar kesihatan mendapati bahawa sebatang rokok yang dihisap sebaik sahaja selesai makan bersamaan dengan menghisap 10 batang rokok dan meningkatkan risiko mendapat kanser paru-paru. 




GAMBAR HIASAN

2) Jangan makan buah
Jangan makan buah sebaik sahaja selesai makan kerana perkara ini akan menyebabkan perut kita buncit kerana kandungan air berlebihan. Jika anda mahu makan buah, makanlah sebelum makan ataupun 1-2 jam selepas makan. 

GAMBAR HIASAN

3) Jangan minum teh
Daun teh mengandungi asid yang agak tinggi. Bahan ini boleh menyebabkan protein yang terkandung dalam makanan yang kita makan menjadi keras sehingga sukar untuk dihadamkan. 


GAMBAR HIASAN

4) Jangan longgarkan tali pinggang anda
Melonggarkan tali pinggang sebaik selesai makan boleh menyebabkan usus terbelit dan terhalang. 


GAMBAR HIASAN

5) Jangan mandi
Mandi sebaik selesai makan boleh menyebabkan peningkatan aliran darah pada tangan, kaki, dan badan hingga menyebabkan aliran darah di sekelling perut menurun. Ini menyebabkan sisitem penghadaman menjadi lemah. 


GAMBAR HIASAN

6) Jangan banyak berjalan
Ada nasihat menyarankan agar anda berjalan sehingga 100 tapak sebaik selesai makan. Ini adalah tidak benar kerana berjalan boleh menyebabkan sistem penghadaman sukar menyerap zat daripada makanan yang dimakan. 


GAMBAR HIASAN

7) Jangan tidur 
Tidur sebaik selesai makan akan menyebabkan makanan tidak dapat dihadamkan dengan elok. Ini akan menyebabkan gastric dan jangkitan pada usus.


SUMBER INFO : YAHOO
SUMBER GAMBAR : GOOGLE


8 comments:

  1. menarik info yang diberi...
    ada sesetengahnya sama dengan sunnah Nabi...
    semoga maklumat di atas memberi manfaat kepada kita semua...
    terima kasih.
    ~blogspot : rawatankanser2013

    ReplyDelete
    Replies
    1. @perubatan khalifah : ya, sy pn bharap demikin..agr dpt mberi mnfaat kpd yg lain..terima kasih sudi singgah..

      Delete
  2. laa xtau pulak xboleh jalan terus lepas makan..ingatkan bagus..tersalah info rupanye...thanks..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sme la..tersalah fhm gak..hheheehehehe..

      Delete
  3. Salam ziarah...rupanya yang nombor 3 tu pun tak boleh yer? Hmm ni baru tahu...tq kongsi info

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pn bru tahu..hehehe.
      terima kasih dtg kesini..

      Delete
  4. no,1 tu mesti mengerikan bagi perokok. kebanyakannya. no.7 memang sedap kena pulak lepas makan tengahari...kena elakkan,

    ReplyDelete
    Replies
    1. no.1 tu dah selalu dgr..tp itulah yg plg sedp dorg terus amalkan..

      Delete

Sahabat Sakura

They're G+