Pages

Saturday, May 17, 2014

Manusia oh Manusia

assalammualaikum wbt ..


selamat berhujung minggu aku ucapkan. selamat menghabiskan waktu cuti bersama-sama insan tercinta, anak-anak tersayang mahupun kawan-kawan. apa je nak buat bila harini Allah swt dah turunkan hujan? jadi duduk rumah diam2 dan habiskan waktu bersama keluarga je la dirumah. pon boleh kan?first of all, sorry ye tajuk entri agak melampau. tak tahu nak letak tajuk apa. hehehehe..

aku harini sebenarnya nak keluar, tapi petang nanti la kot. so pagi ni aku blogwalking je, intai sana-sini, godek-godek laptop lama ni. banyak idea nak update blog tapi the words only appears half way. payah betul sekarang ni nak buat ayat yang elok2. if ikut hati, orang kata menulis ikut hati. haishhh!! memang aku rasa semua orang akan jadi marah pada apa yang aku bakal tulis disini kalau aku ikut hati.


sebenarnya aku terpanggil untuk menulis sesuatu harini bila mana aku terfikir akan salah satu sifat manusia ni, seperti bukan saja TALAM 2 MUKA..tapi rasanya mengalahkan talam tu sendiri. manusia yang terlebih bermuka-muka. macam ni la, kalau ingin aku menullis ikut hati. memang dah di-Bangsat-kan ataupun di-Celaka-kan saje manusia begitu sebab verbal/non-verbal things yang dia dah buat.

ada manusia ni kadang depan kita nasihat baik2 je. tapi di belakang kita, memang kita x tahu. ada kemungkinan, elok jugak lah cerita nya. tapi ada jugak kemungkinannya, di-bangsat-kan kita jugak. bagi aku tak salah pun dia nasihatkan seseorang tu sama ada dia tu elok perangai nye ke idokk kan. as long as nasihat nye tu still relevan dan boleh diterima dek akal. tapi akal fikiran aku memang tak boleh terima bila part manusia yang ... ok, mgkin lebih sopan if aku kategorikan as HIPOKRIT. 

siapa suka bila mana kita ada masalah, orang tu datang bagi nasihat itu ini, elok2 pesan nye, baik2 cakap nye..tapi di belakang kita, dihentamnye kita pulak. aku tak sangka aku masih melaluinya lagi sekarang ni.

buat manusia yang lantang bersuara kerana merasakan diri tu hebat, benar dan baik. takpe, teruskan dengan penulisan dan kritikan yang 'bagus' tu. kerana SYURGA & NERAKA, PAHALA & DOSA ditentukan ALLAH SWT..aku takkan menghakimi setiap butir ayat anda.

ya ISTIQOMAH!! aku berubah kerana ALLAH SWT. tapi anda lupa aku juga manusia biasa.

manusia lupa....
dari mana datangnya nikmat kesihatan?
dari mana datangnya nikmat kebahagiaan?
dari mana datangnya nikmat gembira ada anak?
dari mana datangnya nikmat harta benda?

kemana pergi nya dosa/pahala kita selagi kita belum diijabkabul(wanita)?
kemana pergi nya dosa/pahala kita?
kemana pergi nya dosa/pahala kita?

pernah terfikir tak??

jangan terlalu riak dgn hubungan yg tak pasti.
jangan terlalu dibanggakan apa yg bukan milik kita.

ya, aku rasa sakit..anda pon lebih sakit.
ya, aku punya hati..anda pon ada hati yg lebih elok dari aku.
ya, aku terluka..anda pon lebih terluka.
insyaa Allah, sama-sama kita menunggu Karma/Qada & Qadar Allah swt untuk setiap perbuatan kita di dunia ni.










No comments:

Post a Comment

Sahabat Sakura

They're G+