Pages

Monday, May 19, 2014

KESIHATAN : 25 Jenis Makanan Bantu Turunkan Berat Badan

assalammualaikum wbt ..

www.themedwire.co.uk

selamat pagi dan selamat memulakan kerja untuk minggu baru. sebenarnya harini nak tulis pasal lain tapi tadi 'bersiar-siar' jap di alam maya, saya terjumpa informasi yang agak berguna untuk dikongsi bersama. lagipun alang-alang saya pun sedang berusaha untuk turunkan berat badan dan kecilkan certain part yang perlu. maka saya rasa perkongsian ni bukan saja bermanfaat untuk korang tapi untuk saya juga.

macam skema sangat je ayat2 kat atas ni kan? ha ha ha..actually i am a bit stress lately ni sebab bukan berat je dah berkilo-kilo naik tapi lemak ternakan pun dah makin mengembang. jadi nampak certain part yang mengembang bak terlebih ibu roti. sebelum ni aku rilex je berat naik setakat sekilo dua, tapi biasalah kan faktor stress ni bukan dari sendiri tapi lebih pada teguran-teguran orang sekeliling. wuwuwuwuwu sedih taw!

www.weddingwod.com

ada la jugak aku ikut sikit2 cara pemakanan yang disarankan tapi masih belum berjaya sebab banyak menipu kan. hehehehe. kakak dah masak, kang tak makan, kecik hati pulok. ramai dah biasa tengok aku .. bukanlah slim pun tapi nampakla certain part yang dah menyusut dengan jayanya tanpa aku sedar pun .. so bila lama tak jumpa pastu tengok aku dah membesar bagaikan juara .. mau tak bertubi-tubi soalan "ha kenapa dah mengembang?" ni .. hanya mampu tersenyum kelat je. sori2 panjang plak intro aku. meh aku kongsi kat korang 25 jenis makanan yang dapat bantu korang turunkan berat ye. artikel ni in english, so aku terjemahkan dalam bahasa supaya mudah dibaca dan diingat. so kalau ada ayat pelik sikit tu, harap maafkan aku ye.



1. Pisang
Mereka mungkin merasa berat, tetapi pisang tidak membuat anda menambah berat badan. Sebaliknya, mereka sarat dengan serat dan kalium , yang membantu melegakan pengekalan air.

2. Tembikai
Tembikai penuh dengan kalium anti- kembung, rendah kalori, dan mempunyai kandungan air yang tinggi, jadi anda boleh makan dengan banyak.

3. Sayur-sayuran berdaun
Sesetengah sayuran , seperti tauge , dipenuhi dengan nutrien penting, tetapi masih membuat anda lapar. Sayur-sayuran hijau , seperti bayam, dan salad tidak buat anda gemuk seperti yang dikata. Mereka semua super - rendah cal , sarat dengan serat, dan membantu mengurangkan pengekalan air.

4. Minyak zaitun
Walaupun ia tidak disahkan secara saintifik, ada beberapa bukti bahawa sejumlah kecil minyak zaitun boleh membantu mengurangkan lemak perut. Ini kerana ia mengandungi bahan kimia yang dipanggil asid oleik , yang membantu memecahkan lemak di dalam badan.

5. Roti kasar
Anda sudah tahu untuk menjauhkan diri dari roti putih diproses - semua gula yang menyebabkan tahap gula darah anda untuk kenaikan dan kemudian menjunam , menjadikan anda lapar lagi cepat. Tetapi roti gandum penuh dengan serat, yang menstabilkan tahap gula dalam darah untuk memastikan anda penuh.

6. Artichokes (yg ni aku x berapa pasti apa dia)
Ia bersaiz sederhana mempunyai 7 gram serat - hampir 30 peratus daripada elaun harian yang disyorkan - untuk membantu bunyi letusan kecil sistem penghadaman anda bersama-sama dengan baik.

7. Avokado
Buah ini dipenuhi dengan sihat , mengisi lemak monotaktepu . Merebak pada roti gandum untuk alpukat roti bakar, atau keping sehingga separuh alpukat dan campuran ke dalam mana-mana salad.

8. Beras perang
Ia karbohidrat kompleks, beras perang mengambil masa yang lama untuk dihadam , membantu untuk membuat anda penuh. Masak ia dan tukar dengan beras putih dalam sushi.

9. Lentil
Pertimbangkan lentil perut - pemangkasan trifecta muktamad - ia penuh dengan protein , serat, dan karbohidrat kompleks, semua yang membantu anda langsing .

10. Kimchi
Ini makanan ruji rakyat Korea dimana makanan ini diperam - lain-lain termasuk sauerkraut , jeruk, dan tempe - bermakna ia penuh dengan probiotik untuk membantu meningkatkan baik, penghadaman - saluran penyembuhan- bakteria usus .

11. Bijirin Oat
Bahan rahsia? Serat, yang membantu menjaga anda penuh tanpa engahan anda. Taburkan pada kayu manis dan sarapan pagi dihidangkan.

12. Yogurt Probiotik
Ia dipenuhi dengan bakteria baik yang membantu menggalakkan kesihatan usus dan membuat saluran penghadaman anda berjalan dengan lebih lancar. Hasilnya, anda akan kurang terdedah kepada gas dan kembung perut.

13. Ikan lemak
Mereka seperti salmon dan ikan kembung dipenuhi dengan sihat , mengisi omega -3 asid lemak, yang adalah lemak struktur, tidak lemak simpanan , jadi mereka kurang cenderung untuk disimpan di dalam lapisan perut.

14. Epal
Satu kajian baru-baru ini mendapati bahawa noshing pada epal sebelum makan boleh membantu anda makan kurang kemudian, terima kasih kepada serat pengisian itu.

15. Timun
Ini sayuran rangup mempunyai sedikit kalori dan diuretik semulajadi , bermakna ia membantu mengusir berat air yang berlebihan.




16. Tomato
Buah-buahan ini super - rendah cal kaya dengan kalium , yang membantu mengelakkan badan anda daripada perut kembung kerana natrium. Tambahan , mereka telah didapati untuk menterbalikkan rintangan leptin . Sejak leptin membantu mengawal selera anda , adalah penting untuk garis pinggang anda bahawa badan anda menghasilkan jumlah yang cukup.

17. Beri
Hello, musim panas! Beri adalah penuh dengan serat dan antioksidan , ditambah mereka rendah cal. Makan mereka solo atau menggunakannya sebagai topping untuk yogurt atau bijirin.

18. Saderi
Sejak ia dipenuhi dengan air, saderi membantu badan anda mengusir cecair tambahan , yang membuat perut anda kelihatan mendatar.

19. Asparagus
Sayur ini mengandungi kalium , yang membantu mengeluarkan cecair yang berlebihan dari badan anda. Makan mentah atau taburkan dengan garam , lada hitam dan minyak zaitun dan melemparkan mereka di panggangan.

20. Terung
Sayuran ini adalah sangat rendah dalam natrium dan tinggi di dalam air.

21. Tembikai
Ini buah-buahan merah penuh dengan air , jadi anda boleh makan banyak daripadanya.

22. Badam
Badam sarat dengan protein, membuat ia merupakan makanan ringan petang yang hebat. Hanya pastikan anda melekat dengan jenis semula jadi dan membataskan diri anda dengan hidangan satu auns (kira-kira bernilai pukulan - kaca) .

23. Telur
Semua sains terkini menunjukkan bahawa mempunyai dua telur untuk sarapan pagi boleh membantu anda makan kurang sepanjang hari. Ini kerana mereka dipenuhi dengan protein.

24. Udang
Seperti telur , udang dipenuhi dengan protein. Kerang ini juga super - rendah cal , jadi anda boleh makan sehingga anda berpuas hati .

25. Air Lemon
Ia kedengaran hampir terlalu jelas, tetapi serius, kerja-kerja air . Penghidratan menyingkirkan natrium berlebihan dari badan anda untuk meleperkan perut dan lemon anda melegakan sistem pencernaan anda , yang membantu anda mengusir kelaparan selama-lamanya.


Sumber Yahoo!







No comments:

Post a Comment

Sahabat Sakura