Pages

Sunday, December 2, 2012

Manusia Bukan Tuhan

Assalammualaikum wbt ..

Sebenarnya arul sedang menahan sakit kepala (migrin) sekarang ni .. tapi hati kuat nak juga up entri tentang ni .. entahlah .. mungkin penyesalan tu dah menebal sangat kot .. ini adalah kali kedua arul rasa menyesal begini .. menyesal kenal dan punya KAWAN seperti mereka ini .. yang pertama dulu terjadi, 3tahun lepas .. 

MANUSIA BUKAN TUHAN!

Menyesal arul pabila punya kawan (sekarang dah tak kawan) yang arul percaya mampu mendengar masalah arul dari A-Z .. tolong menasihati arul sedaya mungkin .. mampu menyimpan segala masalah arul dari orang lain .. kelak bila antara kami punya perselisihan faham, tak gunakan masalah arul tu sebagai point untuk apa2 saja .. untuk jatuhkan arul or what so ever la ..

Siapa arul untuk tidak memaafkan awak, awak, awak dan kamu atas segala kekhilafan yang terjadi .. kerana arul sedar, arul bukan sapa2 untuk menghukum setiap tindakan kalian .. tapi penyesalan yang lahir jauh dari lubuk hati ni memang tak dapat ditepis lagi .. sangat2 menyesal ..

Siapa kamu untuk menilai setiap apa yang terjadi keatas diri arul?
Siapa kamu untuk meletak kan nilai harga diri dan maruah arul di mata orang lain?
Siapa kamu untuk menghukum arul mahupun orang lain?
Siapa kamu untuk menilai setiap tindakan arul mahupun orang lain?
Siapa kamu? Siapa kamu? Siapa kamu?

Kamu juga hanya manusia biasa .. manusia yang bijak takkan menggunakan kelemahan orang lain untuk kepentingan diri sendiri .. kawan yang baik takkan mengungkit segala kekhilafan kawannya yang lalu ..



So pada kawan2 arul di mana-mana jua (if anggap arul yang JAHAT ni kawan la kan, hehehee) .. kita bukan siapa2 pun nak menilai orang lain .. bukan siapa2 juga untuk menghukum salah dan silap orang lain .. kita hanya mampu memaafkan .. selebihnya kita serahkan pada Allah SWT .. itu yang lebih baik .. 



"Memaafkan itu lebih mulia dari menilai dan terus mengungkit khilaf orang lain" 

 p/s : aku menyesal je kenal dan cerita masalah aku kat ko .. tapi aku masih belum membenci ko seperti mana ko membenci aku .. sekian~

1 comment:

  1. sy xpernh membnci org2 yg y pernh sy syg....

    ReplyDelete

Sahabat Sakura