Pages

Tuesday, June 17, 2014

KESIHATAN : Kebaikan Mandi Malam

Assalammualaikum wbt

Harini nak kongsi info kesihatan mengenai MANDI MALAM. Rata-rata kita rasanya dah lama dimomokkan mengenai - kalau mandi malam, kemungkinan terdedah pada risiko penyakit paru-paru berair. Seorang teman lama, selalu pulang kerja sampai malam dan wajib bagi dia untuk mandi dulu bersihkan badan. Kadang yang buat saya risau, dia ni kalau mandi memang tak sah kalau tak mandi sampai sejam. Arwah abang long pulak, selalu keluar pergi kerja awal pagi (sebelum aku bangun mandi lagi) dan pulang dari kerja lewat malam (biasanya masa tu aku dah siap2 nak masuk tido pun). Jadi sebelum tido, arwah akan mandi dulu. Jadi momokan yang mengatakan mandi malam boleh memberi risiko untuk mendapat paru-paru berair tu adalah benar bila 2 orang yang aku sayang ni pernah kena paru-paru berair.




Walau bagaimanapun, bila aku terlihat kan artikel kesihatan mengenai manfaat mandi malam ni tiba-tiba aku jadi bingung. Eh, ada manfaat pulak mandi malam ni ye? Jom baca sampai habis ye artikel mengenai "Manfaat Mandi Malam" ni.

Tahukah korang bahawa tiada lagi bidang perubatan yang membuktikan bahawa dengan mandi malam boleh menyebabkan masalah paru-paru berair. Sebaliknya terdapat kebaikan yang anda peroleh sekiranya mandi malam. Oleh itu, harini aku nak berkongsi dengan korang tentang kelebihan mandi malam yang akan korang dapat.


FIKIRAN MENJADI LEBIH TENANG


Biasanya, mandi pada waktu pagi akan membuatkan kita tertekan kerana mengejar masa untuk ke pejabat/kelas. Tetapi kita tak perlu memikirkannya apabila mandi pada waktu malam. Malahan, kita boleh mandi dengan lebih tenang.


TURUNKAN TEKANAN DARAH

Mandi pada waktu malam dapat mempengaruhi tekanan darah anda. Apatah lagi dengan mandi menggunakan air suam. Selain itu, mandi malam juga dapat mengelakkan kita daripada tekanan kerja-kerja rutin seharian.


MEREGANGKAN OTOT


Sesetengah otot agak tengang kerana seharian melakukan aktiviti. Maka, mandi selepas pulang dari pejabat dapat membantu mengendurkan otot-otot yang tegang dan badan terasa lebih ringan.


SEGAR DAN SANTAI


Setelah penat seharian dengan urusan di pejabat, tentu sekali badan anda ingin disirami air yang sejuk. Jadi, mandi selepas pulang dari pejabat akan membuatkan diri lebih santai dan badan bertambah segar. Malah badan yang bersih serta segar akan membuatkan tidur kita lebih nyenyak.


MASA LEBIH LAMA


Ketika mandi malam, kita mempunyai masa yang lebih lama berbanding mandi pada waktu pagi. Pada waktu ini kita mungkin boleh melakukan lulur atau masker rambut atau membersihkan bulu-bulu roma di badan. Secara ringkasnya kita dapat membersihakan diri secara lebih mendalam dan menyeluruh. Dengan itu, badan kita lebih bersih dan sihat.



Jadi rasanya memang tak salah pun untuk mandi malam cuma dinasihatkan jangan ambil masa yang terlalu lama berendam dalam air kot. Hehehe~ Aku pun kadang mandi malam jugak, tapi kalau dah panas sangat2.



SUMBER INFO : YAHOO
SUMBER GAMBAR : GOOGLE

3 comments:

  1. tu la kan...selalu juga orang kata kalau mandi malam risiko paru-paru berair...entah betul ke tidak...tapi mandi malam2 la best...relaks je...pagi2 tu mandi cincai je sebab kejar masa kan...hee

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
    💐 Jom viralkan berita baik ni 📢

    1) Ni tentang hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 ambik penawar yang harga berpatutan tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.Sebelum tu nak pesan,jangan abaikan temujanji doktor kalau ada.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan asbab penawar ni yg berunsurkan ubatan bahan semulajadi yg selamat diambil. Walaupon bahan semulajadi tapi amat berkesan sambil merawat bukan sekadar melegakan untuk sementara waktu.

    3)Saya rasa xlengkap kalau saya explain satu persatu setiap jenis ubat ni.Lebih baik tanya sendiri pengasasnya sebab tiap penyakit ade ubt yang khusus. Baik bertanya sendiri pada pengasasnya dan beritahu anda sakit apa.Dia akan explain semuanya. Dia pon byk berdepan dgn pesakit knser sdri.

    4) Selain kanser pon blh jugak cuba dan dah terbukti pon dengan testimoni. Contohnya
    *-Denggi, Kencing Tikus, Batu Karang, Gastrik, Gout , Asthma*Kerosakan paru2 akibat merokok,kerosakan hati dan hepatitis,Saraf,buah pinggang rosak (berperanan menambahkan zat2 tubuh badan, menguatkan pertahanan badan melawan penyakit.
    memperlahankn pertumbuhan penyakit)

    5) Bagi yang ada sakit KENCING MANIS pon boleh mendapatkan rawatan alternatif ini , contohnya
    kencing manis seperti *kaki berlubang dan bernanah

    Ini perkongsian dari pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni,sy sdri pon guna produk die dh 3thn.

    Sy nak share ubat ni pd org lain jugak, tiada penyakit yang tiada ubat selain daripada mati, cubalah sebab setiap penyakit ada harapan sembuh.Kelemahan hati + putus asa akan lebih memudarat kan penyakit.TAPI JANGAN ABAIKAN APOINTMENT DOKTOR kalau ada.

    Nanti kalau nak ikhtiar dgn ubatan dia,blh la join group whatsApp pejuang2 kanser,pengasas ada dalam group tu jugak, boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl,contohnye:
    ~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dia dh sembuh walaupon doktor bgtau dia boleh hidup 1tahun je lagi.
    Dia mengarang sebuah buku berkenaan pengalaman sendiri melawan kanser dengan mengambil penawar jus ini sebagai rawatan alternatif selari dengan rawatan doktor (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg dah sembuh dr kanser jus ni diambil selari dgn rawatan hospital.Apoinment x miss
    ~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Gurunya beritahu dia tak pernah nampak macam pesakit kanser tahap 4, sebab selalu nampak cergas.Asbab jus yang beri tenaga dan merawat.Dia minum jus ni dari kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~
    ▪Nani Faiza - kanser Usus Tahap 4 dan ketulan kanser 10cm telah merebak ke hati, bersabar dan setia merawat dengan jus herba ni,sekarang dah sembuh sepenuh nye. sel kanser dah tak ada.
    ~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- dah sembuh .
    ~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- Dah dapat kesan positif ,makin pulih.
    ~~~~~~~~

    ▪Puan Nor Sabariah
    - Ada asthma sejak 11tahun dulu
    -Selalu jatuh sakit sebab sesak nafas dan semput ,adakalanya kalau semput sampai tak mampu berdiri dan kena merangkak untuk bergerak
    -Sering bergantung pada inhaler setiap pagi
    -Setiap kali batuk teruk akan sesak nafas dan akan ke klinik untuk sedut gas
    -Lepas minum jus herba, dia xsemput lagi bila batuk. Dah xpergi klinik lagi sedut gas, setiap waktu pagi xperlu guna inhaler macam dulu.
    ~~~~~~~~
    9) Pesakit yang dah sembuh dari kanser menjalani kimo dan wajib minum jus kalau tak nanti effect dari kimo sangat ketara lemah nya jika tak ambil langsung.

    NOTE :
    Ia BUKAN HERBA YG MEMANASKAN BADAN macam produk2 lain yang masukkan herba2 biasa. Ia boleh diambil sebagai suplement.

    Call order wasap@call
    En mohd zuhairi 0174687570
    0174687570

    #sharing is caring

    ReplyDelete

Sahabat Sakura

They're G+